dindag en woensdag - Reisverslag uit Sumbawanga, Tanzania van Jan Postma - WaarBenJij.nu dindag en woensdag - Reisverslag uit Sumbawanga, Tanzania van Jan Postma - WaarBenJij.nu

dindag en woensdag

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Oktober 2015 | Tanzania, Sumbawanga

Dinsdag 13 oktober:
Jorrit had gister wat last van de bijwerkingen van zijn Malaria-medicijnen maar vannacht heeft hij voor het eerst weer een hele nacht gedraaid, nu weer topfit.
Na het ochtendgebed eerst werkoverleg: Klaas en Jorrit gaan om 10:00 met Moses naar de stad Sumbawanga om inkopen te doen, ik wil met de beide docenten en 6 studenten naar de bron en de bouwlocatie. Vooraf hebben we al een bestellijstje gemaakt maar al doende veranderd er steeds weer iets doordat leidingdiameters niet overeen komen, er een bodemdoorvoer ontbreekt, en meer zaken zodat er halverwege de dag druk SMS-verkeer is met Jorrit, afgewisseld met telefoontje van Mozes naar docent Peter. Het bezoek aan Sumbawanga valt tegen, Moses zijn auto moet onverwacht gebruikt worden als ziekenauto.
Als het goed is heeft Jorrit nu ook de vorige verslagen op mijn blog gezet.
We hebben vanochtend de leiding van de bron naar de eerste tank ondergronds gebracht, zodat de koeien hem niet verder kunnen beschadigen. Op de bouwlocatie hebben we de overstoom-leiding door de grond aangelegd en de aan- en afvoerleiding opgegraven.
Omdat we één doorvoer te kort komen, heb ik Leo ge-SMSt of de aanvoer dan maar gecombineerd moest met de leeg-spoel leiding of dat die maar over de rand in de tank moest stromen, zopas kreeg ik als antwoord 1 en heb ik al materialen laten aanrukken voor optie 2, dilemma. De fundering van de tank hebben we met Afrikaanse piketpaaltjes uitgezet en morgenochtend om 7:00 staat de schoolploeg daar klaar om de fundering te gaan metselen/ betonstorten. Als bekisting willen ze gewone metselstenen gebuiken, mij best.
De mannen hebben goed gewerkt, rond 12:00 kwam Margareth met koffie (Yes) en thee met een soort zelf gebakken oliebollen. Ze smaakten prima, dan kun je er weer even tegen. De studenten gingen een stukje verderop pauzeren, het blijkt dat studenten en docenten niet gezamenlijk kunnen lunchen. Schooltijd eindigt om 14:30 dus zijn we allen maar gestopt.
Heb ik nog mooi even tijd om onze zonnepanelen en accu aan te sluiten voor het opladen van de telefoons e.d. De planning even bijgewerkt en een schetsontwerp van het vaste dak voor de tank gemaakt. Het meegeleverde kunststof dakzeil gaat waarschijnlijk maar 4 jaar mee, dus dan gelijk maar een golfplaat-dak er op maken.
Gelijk even het verhaaltje voor de blog typen, ik zit hier nu (16:35) alleen in de schaduw bij een temperatuurtje van 24 graden met een kop koffie heerlijk van de rust te genieten. Wanneer Klaas en Jorrit terug komen, geen idee. Nu nog een wandeling naar de heuvel achter ons huis en straks weer lekker eten bij Rosa. Ik kan het hier wel uithouden. Hopelijk komt dit weer snel op de blog.

Woensdag 14 oktober:
Het is vandaag een nationale feestdag, de sterfdatum van de eerste president van het zelfstandige Tanzania, alleen ziekenhuizen en zo zijn geopend, bijna iedereen is vrij. Gister hebben we afgesproken om 7:00 op de bouwlocatie, je snapt wel,….. om 7:25 maar naar het dorp gesukkeld alwaar ik het hoofd van de technische school Fortunatus tegen het lijf loop. Hij vraagt zich af of de ploeg vandaag wel aan het werk gaat en belt meteen docent Peter, die er direct al komt aanlopen. Verderop zien we een kleine vrachtwagen met de studenten naar boven rijden, valt mee dus. Als we de hoofdleiding afsluiten zit het dorp de rest van de bouwtijd zonder water, inclusief Rosa en wij zelf. We starten met de voormontage van de bypass, rond 10:00 wil het gaan plaatsen en vraag of iemand de kraan van de bovenste tank wil sluiten. Het blijkt dat de bovenste tank geen afsluiter heeft en er zit ook geen afsluiter vóór de tank, tsja hoe krijg je dan de druk er af? Met een boterhamzakje om de buis in de bron-kamer houd ik het meeste water tegen, de aanvoerleiding schroef ik los van de tank.
Door de spoelleiding te openen is de 20 m3 tank in enkele minuten leeg, het water is nogal vies en er ligt veel zand in. Een mooie gelegenheid om hem even te schrobben, ik denk dat het misschien wel 2 jaar geleden is maar Peter vertelt me dat het vorige maand nog gedaan is en normaal eens in de 2 weken en dan doen ze ook gelijk de tank beneden bij het dorp! ???

We zagen snel de hoofdleiding door, plaatsen de nodige afsluiters en bypass met een extra bouw-kraan, zodat we zelf niet met het water hoeven sjouwen. The boys and teachers zijn druk in de weer om van bakstenen een bekisting te maken. Ik ben wat aan het handlangen bij het metselen en ben vooral aan het opzichteren. Klaas en Jorrit maken nog een spoelleiding voor de nieuwe tank en om 14:15 zit het werk er voor vandaag op. Morgen om 7:30 starten we weer op de bouwlocatie, moeten we helaas weer het ochtendgebed missen. We zitten nu (15:10) gedrieën op de veranda, Jorrit en Klaas hebben wat te veel UV-licht opgelopen, ik heb me vanochtend maar even ingesmeerd en draag een petje. Nog maar even wat plannen smeden voor de komende dagen. We moeten vandaag niets meer, wel lekker relaxed.

Hoe leven we hier?
Voor Afrikaanse begrippen super de luxe, groot huis, bedden, stomend water, elektrisch, keuken, WC en douche. Voor Nederlands begrippen primitief, de voeren zijn van glad beton met gaten waar de steentjes uit loslaten, de spiaalbodems zijn nogal doorgezakt, de 2e helft want de dag komt er minimaal straaltje water uit wat je moet koken om te kunnen drinken, met 2 zonnepaneeltjes wordt een autoaccu geladen die de 3 ledlampen voeden, de zaklamp moet mee naar de WC en we laden onze telefoons op met eigen zonnepaneeltjes. Het kleine RVS aanrecht heeft alleen een koude kraan en het gasstel staat op een houten tafeltje met de gasfles ernaast. De WC is alleen wat ouderwets, de kraan van de wastafel lekt en douchen doen we met een teiltje, met de ketel opgewarmd, of koud water. Dit klinkt misschien wat negatief maar wij ervaren het zoals een Tanzaniaan het zou ervaren: Poerbêst! ’s Ochtends ontbijten we, gaan naar “ons werk”, halverwege de middag stopt dat al (veel te vroeg) en dan doen we de huishouding, Jorrit en ik hebben vanmiddag voor het eerst afgewassen, ik heb net me zelf en de kleren gewassen en je ziet dat ik nog wel wat tijd kan vinden om lange verhalen te typen. De samenwerking met de mensen van de missie en de school gaat helemaal prima.