zaterdag en zondag plus foto's - Reisverslag uit Sumbawanga, Tanzania van Jan Postma - WaarBenJij.nu zaterdag en zondag plus foto's - Reisverslag uit Sumbawanga, Tanzania van Jan Postma - WaarBenJij.nu

zaterdag en zondag plus foto's

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Oktober 2015 | Tanzania, Sumbawanga

Zaterdag 17 okt:
Om 7:30 staan Klaas, Jorrit en ik bij de tank zoals afgesproken. Om 7:45 geprobeerd Teacher Peter te bellen, geen bereik. Omdat alle materiaal in de tank ligt (3 meter hoog en ze hebben de ladder meegenomen) beginnen we wat op te ruimen. Om 8:00 staat Peter met de boys paraat, de studenten hebben zich blijkbaar verslapen. Eerst gaan we alle bouten met een sleutel vast draaien, hebben we gister met de hand gedaan, dan kun je nog wat verschuiven. Peter en ik lopen naar het dorp om daar de stalen strips te buigen, (waar Moses gister de gaten in heeft laten boren) zodat ze gebruikt kunnen worden voor de verankering van de tank aan de fundering en als steunen voor het permanente dak. Bij de tank is een soort kunststof dekzeil geleverd, na een jaar of 4 zal dat door het zonlicht zijn vergaan, zodat we hebben besloten er een golfplaten dak op te gaan maken. Rond 11:30 hebben alle strips bevestigd en komt Margreth weer langs met thee, koffie en oliebollen. We lunchen inmiddels gezamenlijk.
Peter en ik klimmen met 3 studenten weer in de tank om grote dekens op te hangen, die de kunststof zak moeten beschermen tegen eventuele scherpe punten van bouten o.i.d.
Over de scherpe blikrand komt de deken en daaroverheen een u-vormige kunststof strip die ook moet voorkomen dat de zak kan beschadigen. Tegen 14:00 is dat klaar en willen de studenten graag naar de maandelijkse markt, ze hebben heel hard gewerkt dus helemaal prima.
Peter Klaas, Jorrit en ik gaan verder in de tank om de doorvoeren (afvoer-, overstroom- en spoel-leiding te lijmen. Wietse komt nog even langs klimt ook zomaar over de gammele laddertjes in de tank. Het lijmwerk is net klaar en het is wel mooi geweest voor deze week. 5 volle dagen hard werken, het resultaat mag er zijn en we liggen voor op de planning.
Weekend.
Misschien zondag ergens een internet verbinding voor het verslag van de laatste dagen?

Zondag 18 okt:
Rustdag, van 10 tot 12 naar de kerk, alwaar we wederom aan de gemeente worden voorgesteld en verwelkomd. Prachtig hoe die mensen kunnen zingen. Foto en filmen is geen probleem, als ik thuis ben zal ik proberen een filmpje op de blog te zetten. Na de preek nodigt Wietse ons uit voor een kop thee/koffie in zijn huis. Om 13:00 gaan we naar Johnson en Rosa voor de warme hap, weer een prima maaltijd. Was het eten in Rwanda wel eens wat minder, het doet hier voor thuis niet onder. Wietse vraagt ons om met hem naar de zaai-machine te kijken, hij moet de sleutel ophalen bij één van zijn mensen, die man blijkt niet thuis. Dan morgen maar. Op de terugweg lopen Klaas Jorrit en ik nog even langs de doprs-tank en de vee-drinkbak. We gaan de middag benutten om toch een internetverbinding op te zetten, Jorrit krijgt een paar Whatsappjes, verder niets. Morgen Moses maar even vragen of we nogmaals naar Sumbawanga kunnen.

• 22 Oktober 2015 - 11:21

Pytsje Kampen:

Ik heb al jullie verslagen gelezen en het komt me heel realistisch over. Weet na jaren van reizen naar Kilangala van de hoed en de rand. En dan nog een boodschap doen in de stad is er weer een dag weg... ja de vrienden wonen er ook en nu is Sumbawanga gemakkelijk te bereizen is de moeite niet. Gek dat Moses zijn auto gebruikt moest worden voor patienten ze hebben nu toch de ambulance ....???? Maar misschien waren er twee patienten..!Wel lees ik hier uit dat er genoeg mee gewerkt wordt en dat is zeer te waarderen. Ook goed voor de studenten en leraren.Ik zal Uithoorn laten weten dat ze op dit verslag kunnen zien hoe de ton eindelijk staat. Neem het petje voor jullie inzet af ,geweldig .. en ja natuurlijk komt er een vraag naar hulp ja zeker veel dingen kunnen ook beter.Efin we blijven positief ,het is nu eenmaal schipperen en roeien met de riemen die je hebt. Wel is het een wonder dat de Kilangala haar 45 jaar bestaan mocht vieren in 2012 en dat men hier vooral in Fryslân achter deze missiepost staat, die Trijntje Beimers heeft opgericht en dat Anne Beimers de timmer werk plaats starte heeft nu nog zijn uitstraling.
    Mannen wens jullie een behouden thuis komst en heel erg bedankt namens Stichting Trijnje Beimers.