De eerste dagen - Reisverslag uit Sumbawanga, Tanzania van Jan Postma - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Sumbawanga, Tanzania van Jan Postma - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Oktober 2015 | Tanzania, Sumbawanga

Zaterdag 6:00 zijn Jorrit en ik vertrokken uit Noardburgum, rond 7:00 Klaas opgepikt in Workum. Om 11:10 vertokken met KLM van Schiphol, 21:20 geland in Dar es Salaam. De douane en Visumverstrekking gebeurt daar nogal ambetlijk….!
De dames van het Naam Suite Hotel stonden met een A4-tje met mijn naam nauwelijks leesbaar ons op te wachten. Rond 22:20 ingecheckt en nog een lokaal biertje gedronken. Prima kamers, goed hotel.
Buiten op straat was een moslim-bruiloft gaande met de nodige decibels. Echte doorzetters zijn het, ze hebben tot 02:00 gefeest met versterkers. Daarna viel ik pas in slaap. De wekker op 04:40, dus een kort nachtje. Na een zeeeeer eenvoudig ontbijt heeft een dame ons weer naar het internationale vliegveld gebracht. Bij het inchecken vonden ze in mijn handbagage 2 kleine 6V accu’s voor ons zonnesysteem. Van de ene partij moest ik ze laten inwikkelen in krimpfolie en toen mocht het er weer in. Van de andere partij mocht het niet, dus moest ik weer terug naar de incheckbalie alwaar ik na vele vragen beantwoorden het alsnog in mijn grote koffer kon doen.
Van 7:00 tot 8:25 naar Mbeye gevlogen met Fastjet. Daar stond Moses Siame ons op te wachten met zijn Toyota Landcruiser. Na een langdurige rit met vele vertragingen bereikten we rond 17:00 het huis van Moses alwaar we hartelijk werden ontvangen door zijn vrouw.
Na enkele minuten kwam buurvrouw Rosa binnen, het prototype van een Afrikaanse vrouw, 59 jaar en die begint zomaar Nederland tegen ons te praten en ze spreekt zelfs een beetje Frysk. Ze heeft ongeveer 12 jaar in Nederland gewoond. Ze is de geadopteerde dochter van Trijntje Beimers die hier in de jaren 60 de missiepost heeft opgezet. Iedere avond gaan we bij haar en haar familie eten en zij zorgt ook dat de ontbijtspullen in ons huisje iedere dag worden aangevuld. Na nog enkele minuten komt Wietse Pietersma van Oosterbierum binnen, hij zit hier sinds enkele weken voor 3 maanden om een landbouwproject uit te voeren, een aantal plaatselijke jonglui opleiden hoe je de productie kunt opvoeren, wat daar allemaal voor nodig is en hoe je daar een begroting voor maakt, het repareren en inzetten van landbouwmachines enz. De accu van zijn laptop is niet heel best meer en is geen netstroom, daarom heeft Klaas een net-omvormer voor hem meegenomen.
Daarna hebben we “ons huis” betrokken, we huren de woning van Herman Hendriks die ook regelmatig in Tanzania verblijft. Voor ons een prima plek met een WC en douche met stromend koud water. Via zonnepanelen en een accu hebben we ook licht. Verder is de inrichting echt Afrikaans.
Om 20:00 te eten naar Rosa , waar we kennis maken met haar man Johnsen, die verdraait ook nog Nederland spreekt. Ook hij heeft in Nederland 5 jaar gestudeerd. Een heerlijke maaltijd gehad, rijst, gekookte aardappels, doperwtjes en appelmoes, die lekkerder was dan die van Hak. Nadien hebben we gedrieën nog even buiten van de sterren en de krekels genoten. Na 2 hele korte nachten gaan we om 21:30 maar in de rust. Ik heb geen idee wanneer ik dit kan plaatsen want we hebben hier soms heel kort een slechte internetverbinding, zelfs het SMS-je dat ik naar Tjitske heb gestuurd heb ik nog geen reactie op ontvangen.

Maandag 12 okt.
7:00 ontbijt, om 8:00 naar het ochtendgebed in de kapel. Dat is een bijeenkomst met alle mensen die in de verschillende projecten werken en dát zijn er nog al een paar. Dat gaat van landbouw en techniek tot verzorging en onderwijs. Hoofdzakelijk de laatste 2 met mensen uit andere delen uit Tanzania. We stellen ons voor aan de groep, gewoon in het Engels, wat niet eens vertaald hoeft te worden. Van het geestelijke deel krijgen we niet veel mee want dat gaat uitsluitend in het Zwahili. Moses houdt nog een peptalk voor de hele groep over samenwerking enz.
Rond 9:00 is het tijd voor de werkbespreking en worden we voorgesteld aan het hoofd en 2 docenten van de technische school waarmee we gaan samenwerken. We inventariseren de onderdelen van de tank en leidingwerk, het lijkt aardig compleet maar dat weet je natuurlijk pas zeker als je het allemaal in elkaar zet. Dan lopen we een stuk heuvel op naar de bron die met een leiding uitkomt in betonnen tank 1 uit 2003. De 63mm PE leiding loopt over en paar dikke keien naar de tank. Er lopen daar ook regelmatig koeien en die hebben de leiding al behoorlijk beschadigd. We besluiten direct deze leiding ondergronds te maken. Ongeveer 50 m verder is de plek waar wij onze tank gaan bouwen, we zetten hem a.h.w. gewoon tussen de bestaande 50 mm PE leiding die nu het hele dorp en ziekehuis van water voorziet. Er is nu halverwege de dag te weinig water, voortaan kunnen we alle water van de nacht tijdelijk opslaan en kunnen ze de hele dag een redelijke waterstraal gebruiken. We mogen de leiding wel een uurtje afsluiten maar na 2 uur is de laagste tank (1998) bij het dorp leeg, dus we zullen tijdens het bouwen een tijdelijke bypass moeten maken. We volgen de leiding naar beneden, alwaar het stelsel zich naar de gebruikers vertakt.
Terug in het dorp komen er nog 7 bouw-studenten van rond 17 jaar bij. Rond 11:30 gaan naar ons huisje (villa in plaatselijke begrippen) voor de lunch (brood, boter, jam, honing en nutella) en het maken van een planning.
Om 14:00 gaan we met de docenten en studenten op locatie het plan en de planning uitleggen. Met een ouderwets waterpas instrument en baak meten het hoogteverschil tussen onderkant tank 1 en de nog te bouwen tank. De docenten willen de klus gaan klaren maar dat moeten natuurlijk de studenten doen. Na de nodige instructies komen we tot de slotsom dat we op de juiste plek de tank gaan bouwen. Wietse Brandsma uit Bolsward heeft daar enkele jaren geleden met grote keien al een begin van de fundering gemaakt. Moses heeft al gezorgd dat er zand en grind op de locatie aanwezig zijn, de cementzakken liggen in het dorp al klaar, geweldige voorbereiding. We meten met een emmer hoeveel water er in 10 sec. uit de bron stroomt. Hoe je de inhoud van een emmer moet uitrekenen blijkt daar hogere wiskunde, waarschijnlijk mikt ik wat te hoog. Het blijkt 10,5 liter te zijn, dat is 63 l/min en dat is rond de 3700 liter per uur. Onze tank zal dan in ruweg 20 uren geheel vol zijn. Rond 16:30 stoppen we en drinken gedrieën nog een bakkie troost. Klaas en ik maken nog een wandeling door het dorp, waar Klaas mij nog allerlei zaken laat zien, zoals het ziekenhuis, waar we nog het door Leo Goendijk gerepareerde filter moeten herplaatsen. We zien hier en daar wat lekkende kranen en een toiletgebouw bij de school waar nu geen stromend water is. Wellicht hebben ze het na schooltijd afgesloten. Morgen maar even informeren, wat extra leidingwerk bestellen en om 8:00 weer naar het ochtendgebed. Nu (19:45) maar naar Rosa voor een warme hap, ik lust inmiddels wel wat.

• 13 Oktober 2015 - 19:55

Leo Groendijk - Water For Everyone:

Ha die mannen, op klus namens Water for Everyone

Ik ben blij dat jullie heelhuids aangekomen zijn. De rit van Mbya naar Kilangala is wat langer uitgevallen dan gepland zo te lezen. Ik hoop dat jullie van de rit hebben genoten en iets van de omgeving hebben gezien. Ik ben blij dat de materialen nog bijna helemaal compleet aanwezig zijn. Ik heb je SMS ontvangen Jan met de uitleg over het missende doorloop stuk.
    Laten we hopen dat jullie de tank en de rubber zak heelhuids kunnen monteren. Ik denk dat de warmte jullie wel een beetje zal plagen. Hier is het s nachts al onder nul geweest. Heb al 2 keer ijs van de ramen gekrabt. Kunnen jullie ook omzien naar evt andere problemen die moeten kunnen worden opgelost? We zijn ooit van plan geweest een fitters opleiding te gaan doen daar maar k weet niet wat men nu wel of niet kan daar.
    Tevens het opnemen van een dak op de tank in de toekomst of wellicht lukt dat om dat nu mee te nemen in de bouw. Kijk maar en laat evt via sms even weten wat e.e.a. kost.
    Succes verder en toi toi toi.

mvg Leo Groendijk, namens Water for Everyone.

• 14 Oktober 2015 - 18:28

Geaflobbe:

Hoi Jan,
    Dat is een verrassing, jij helemaal in Tanzania.
    Hoe kom je daar eigenlijk; is het een schoolgebeuren of juist niet.
    Nou ja, om zoiets te doen, past echt bij jou vind ik.
    Hoe dan ook, ik lees je verslag(en) met belangstelling en ik vind
    het heel leuk om je te volgen.
    groet, Gea

• 14 Oktober 2015 - 20:49

Sigrid:

Hoi Jan,
    Meteen in de actie lees ik. En veel te doen ook. Fijn dat jullie door iedereen zo hartelijk worden ontvangen en dat iedereen wil meehelpen. Gelukkig zit je deze keer zelf wel in een huis met stromend water. En slecht internet, tja , het blijft wel Afrika. Hebben jullie straks ook nog tijd om iets van het land te zien? Tanzania is prachtig !!
    Veel succes en leuk om je ervaringen te lezen.
    gr. Sigrid

• 16 Oktober 2015 - 07:37

Baukje De Boer:

Hoi Jan en Jorrit,

Wat een avontuur, jullie hoefen jullie daar niet te vervelen. Voor de mensen daar, is het geweldig, wat jullie doen. (Door wie wordt dit allemaal gefinancierd? )
    Gelukkig dat Rosa er is, kunnen jullie in ieder geval lekker eten.
    Ik vindt het leuk, om de verslagen te lezen enzo op de hoogte blijven, van wat jullie allemaal beleven .
    Veel succes met jullie werkzaamheden, en natuurlijk ook veel plezier.

groetjes Baukje